הרכבת לאילת מתקרבת
ממשלת ישראל אישרה את הפרויקט הלאומי "מחברים את ישראל" הכולל חיבור המדינה ברשת רכבות מהירות לנוסעים ומטענים, מקריית שמונה ועד אילת. ראש עיריית אילת – אלי לנקרי: "הקונצנזוס הרחב סביב הפרויקט, התקציב שלו בפועל והנחישות הגדולה, מבטיחים יותר מתמיד את יישומו".
הפרויקט הלאומי "מחברים את ישראל" שיזמה ומקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הושק השבוע (א'), בהכרזה משותפת של ראש הממשלה – בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים – מירי רגב ושר האוצר – בצלאל סמוטריץ'. במשרד התחבורה מציינים, כי מדובר במגה-פרויקט, מהגדולים שבוצעו אי פעם במדינת ישראל, אשר ישנה את פני התחבורה הציבורית בישראל. תכנית "מחברים את ישראל" כוללת כאמור הקמת רשת מסילות רכבת לנוסעים ומטענים, באורך של כ-300 ק"מ, מקריית שמונה ועד אילת. בחלקים מהתוואי יופעלו רכבות מהירות ("רכבת קליע") במהירות של עד 250 קמ"ש. תאריך היעד להפעלה מלאה של הקו נקבע ל-2035. לצד תקציב משרד התחבורה שאושר לאחרונה, אושרה תוספת תקציב של 2.5 מיליארד ש"ח לקידום תהליך התכנון.
ראש עיריית אילת – אלי לנקרי המשקיע מאמצים רבים בקידום דרכי הגישה לעיר ובתוך כך גם קידום הרכבת לאילת, ברך את ראש הממשלה – בנימין נתניהו, את שרת התחבורה – מירי רגב ואת שר האוצר – בצלאל סמוטריץ על החזון ועל הנחישות בהוצאת התכנית אל הפועל. ״רכבת שתחבר את אילת למדינת ישראל היא בשורה אדירה לתושבי העיר, לנופשים בה ולמדינה כולה״ אמר ראש העירייה והוסיף: ״אני מברך את ראש הממשלה, את שרת התחבורה ואת שר האוצר על ההחלטה ההיסטורית, ובעיקר על החזון והנחישות להוציא אל הפועל את תכנית ״ישראל אחת״ המחברת את אילת למדינת ישראל ברכבת מהירה. הקונצנזוס הרחב סביב הפרויקט, התקציב שלו בפועל והנחישות הגדולה, מבטיחים יותר מתמיד את יישומו. אלה יחד עם הסכמי אברהם וההסכם המתגבש עם סעודיה יעצימו את השלום האזורי ואת כלכלת האזור. הרכבת לאילת הקרובה מתמיד, תהפוך את העיר אילת למטרופולין גדול שסביבו ייבנו ערים ויישובים בערבה. אלה יבטיחו את עתידה של אילת, כמו גם את עתידם של הנגב והערבה, ועתידה של המדינה כולה לקראת שנת המאה".
במשרד התחבורה ציינו, כי הפרויקט מתבסס על החלטות ממשלה קודמות המכירות בחשיבות ובנחיצות המסילה, ולא קודמו עד כה במלואן עקב קשיים תקציביים ומדיניים וחסמים אחרים. האחת משנת 2010 שעיקרה "הקמת תשתית תחבורתית יבשתית בין-עירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון עד משאבי שדה ואילת בדרום, שתכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים, ומספר צירי רוחב, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל". השניה משנת 2012 "להקים מיזם אסטרטגי של הנחת מסילת הברזל בין אילת למרכז הארץ, במטרה לשרת הסעת נוסעים והובלת מטענים ולפתח את הנגישות התחבורתית לאזור דרום הארץ וממנו".
לפי משרד התחבורה, מתחלק פרויקט "מחברים את ישראל" לשלושה מקטעים עיקריים, המצויים בשלבים שונים של תכנון וביצוע. המקטע המרכזי, חדרה עד לוד ישמש חלופה למסילת החוף. המקטע הצפוני, כרמיאל – קריית שמונה כולל המשך המסילה הקיימת לכרמיאל עד לגליל העליון וליישובי הצפון, כחלק מרשת המסילות הארצית לנוסעים ולמטענים. מקטע זה יכלול אפשרות לחידוש החיבור ההיסטורי לרשת הרכבות הירדנית, וממנה למדינות המפרץ, וכך יהווה בסיס לחזון "מסילות השלום" שיחברו בין הים התיכון למפרץ הפרסי וישמשו חלופה יבשתית לשינוע סחורות בין מדינות אסיה לאירופה. המקטע הדרומי, הרכבת המהירה לאילת: התוואי מתבסס בחלקו על קו המטענים הפועל מדימונה עד צין, ובחלקו על תוואי חדש שטרם נקבע סופית. המורכבות הטופוגרפית של התוואי, הכולל הפרשי גובה משמעותיים בין הנגב לערבה, מחייבת בחינה מעמיקה של חלופות ושל טכנולוגיות. ההיתכנות הכלכלית של הקו תתבסס גם על הובלת מטענים מהים האדום לים התיכון, כחלופה לתעלת סואץ. הקו יתחבר לנמלי התעופה הבינלאומי רמון ולנמל התעופה המשלים (אם יוחלט על הקמתו בנבטים), ולנמל אילת המצוי בצמיחה.
לצד זאת אושרה כידוע תוספת של כחצי מיליארד שקלים במסגרת תכנית החומש לטיפול בכביש הערבה. במסגרת זו, מרחיב בימים אלה משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל, את כביש הערבה (כביש 90) מצומת קטורה ועד מעבר נחל שיטה. בזכות התקציב החדש, יורחבו 26 ק"מ נוספים עד פארן בק"מ ה-108. בנוסף יבוצע תכנון מפורט להרחבה נוספת עד צוקים בק"מ ה – 125. בסך הכל יושקעו בכביש כ-860 מיליון ש"ח.