מעבר לאזור תוכן
חדשות עדכונים:

חופי הרחצה המוכרזים פתוחים במתכונת חורף: בכל ימות השבוע כולל שבתות וערבי חג: 9:00-16:00

אילת | Eilat - לחיות נכון
אילת | Eilat - לחיות נכון

לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג

חדשות
01.09.2022

בשנת הלימודים תשפ"ג, בתקווה שתיפתח כסדרה, ישובו אל ספסל הלימודים כ- 11,005 תלמידים, שילמדו ב – 93 גני ילדים, 13 בתי ספר יסודיים, 7 בתי ספר על-יסודיים, ויעשירו את עצמם בבית ספר למחוננים ומצטיינים, ברשת המתנ"סים המציעה מאות חוגים ומסגרות, בשתי ספריות עירוניות, במרכז לגיל הרך, במרכז המוסיקה, במרכז לחינוך וספורט ימי ועוד. בשנת הלימודים הקרובה יתחדשו התלמידים גם בתשתיות וגם בתכניות. תלמידי הגנים וכיתות א'—ב' ילמדו אנגלית ושחמט, בתיכונים יורחבו לימודי המח"ר (מורשת, רוח וחברה), מקצוע חדש יעסוק במשבר האקלים ותורחב התכנית המטפחת את הכיתה כיחידה חברתית. עוד השנה, יחזרו הילדים לשיר בבוקר זמר ומנהלי בית הספר ינהלו תקציב עצמי כחלק מגמישות פדגוגית (גפ"ן). בימי ההערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג, ברך ראש העירייה – אלי לנקרי את המנהלים והצוותים החינוכיים ושיבח אותם על עשיה חינוכית פורצת דרך, מקדמת ומעצימה לצד השקעה בצמצום פערים ועידוד למצוינות, ובעיקר על החיבור בין הידע הנרכש בתחומי הדעת השונים לבין החינוך לערכים, למוסר, למידות טובות ולאחריות חברתית בקרב התלמידים.

גם בשנה זו יפעל מינהל שח"ק (שירותים חברתיים חינוך, ספורט אקדמיה וקהילה), בראשות ד"ר דרורי גניאל ואגף החינוך בניהולה של מירי קופיטו, בהתאם ליעדי משרד החינוך ויעדי מינהל שח"ק בהתאם לתפיסה החינוכית שמוביל המינהל, לפיה "לא מוותרים לאף תלמיד ולא מוותרים על אף תלמיד!" לא מוותרים לאף תלמיד ומעניקים את הכלים לטובת מיצוי הפוטנציאל של עד אחרון התלמידים במערכת, בין אם על ידי העצמת מצוינות ובין אם על ידי צמצום פערים. לא מוותרים על אף תלמיד, תוך השקעה מירבית ומיטבית למניעת נשירה. עוד בין היעדים: קידום מצוינות, הוראה למידה חדשנית ומותאמת לאתגרי התקופה, חיזוק קהילתיות, ערבות וחיים בשותפות, חינוך לקיימות סביבתית, פיתוח וטיפוח סגלי הוראה, קידום הישגים לימודיים וצמצום פערים, קידום רצפים חינוכיים בין החינוך הרך (מעונות יום) לקדם יסודי, ליסודי ולעל יסודי, ובין החינוך הפורמלי ללא פורמלי, חינוך מכיל ומותאם דיפרנציאלית, חינוך לחברות, סובלנות וקבלת האחר וקידום הורות מעורבת.

כמידי שנה לצד ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים הופעלו מסגרות וניתנו מגוון מענים חינוכיים בחופשת הקיץ. כ – 4,500 ילדים ובני נוער היו פעילים במסגרות שהפעילה העירייה באמצעות רשת המתנ"סים והצוותים החינוכיים. זאת לצד מאות בני נוער נוספים, שהיו פעילים במגרשים המוארים שהציעו מידי לילה פעילות ספורט וכן בפעילות המגוונת שהציע מידי לילה מתחם הנוער בטיילת כחלק מתכנית "קיץ בטוח". 1,400 ילדים היו פעילים בפרויקט המשותף למשרד החינוך "גנים של החופש הגדול" ו – 1,370 תלמידים היו פעילים ב"בית ספר של החופש הגדול". 1,300 ילדים היו פעילים בקייטנות גני הילדים.

עוד במהלך חופשת הקיץ, פעלה גם השנה תכנית "סאמר סקול" לחיזוק השפה האנגלית, בה השתתפו 165 בוגרי כיתות ו'. בנוסף השתתפו כ – 500 ילדים במחנות הקיץ ובקייטנות המקצועיות.

בנוסף כמידי קיץ נערכה העירייה לשפץ את מוסדות החינוך לקראת שנת הלימודים. גם השנה הושקעו משאבים בשדרוג חללי למידה, שיפוץ חצרות, הצללות, הנגשת שירותים, הצטיידות ועוד. בשנת הלימודים תשפ"ג יתחדשו תלמידי בית ספר "ימין הרצוג" באולם ספורט חדש, תלמידי בית ספר "אלמוג" יתחדשו בחצר טבעית חדשה, תלמידי בית ספר "יעלים" יתחדשו במעבדת דמיון, תלמידי תיכון ע"ש "בגין" יתחדשו בפארק ספורט ותלמידי בית ספר "חב"ד" ילמדו במבנה זמני עד לסיום חיזוק מבנה בית הספר מפני רעידות אדמה כחלק מתכנית רב שנתית לחיזוק מבנים. בבית ספר תיכון ע"ש "רבין" יוצבו מבנים יבילים שישמשו ככיתות ותותקן מעלית נגישות. בנוסף יותקנו חצרות משחקים בגני הילדים ובתי ספר. העלות הכוללת כ – 18 מיליון ₪ כולל בניית אולם הספורט ב"ימין הרצוג" וחיזוק המבנים בבית ספר חב"ד.

מכרזים ומינויים: בשנת הלימודים תשפ"ג ייצאו שני מנהלים לשנת שבתון, בבית ספר "אורים" תחליף לילך סינוואני את תומר גולדפרב ובבית ספר "גלים" תחליף מורן קדושי את אורלית אפניאר זקרי. עוד השנה נקלטו 56 מורים חדשים. 17 מהם בבתי הספר היסודיים ו – 39 בבתי ספר העל יסודי. המורים נקלטו במקום אלה שיצאו לחל"ת/שבתון/פרישה/עזיבה וסיומי עבודה וכן בעקבות הגידול הטבעי. בשנת הלימודים תשפ"ג ילמדו כאמור 11,005 תלמידים. 2,519 מהם בגנים, 4,808 בבתי ספר יסודיים ו 3,678 בבתי ספר העל יסודיים כולל בית ספר אורים לחינוך מיוחד, בית ספר ברנקו וייס, אולפנה לבנות וישיבה תיכונית לבנים.

לצד זאת תביא עמה שנת הלימודים תשפ"ג, לא מעט חידושים בהיבטים פדגוגיים וחברתיים כולל מכינת קליטה לתלמידי א' ו-ז' כדי להקל במעברים, לימוד אנגלית בגיל הרך ובכיתות א' ב' לחיזוק השפה, המשך הפעלת התכנית החדשה ללימודי שחמט בגני הילדים ובכיתות א'-ב' כחלק מחיזוק כישורי חיים, המשך והעמקה של התכנית "הכיתה כיחידה חברתית", המשך חיזוק החדשנות הפדגוגית עם חדרי M21 נוספים – כיתה המעוצבת ברוח המאה ה- 21 כסביבה לימודית המעודדת חשיבה יצירתית ומעוררת השראה, מעבדת דמיון, גן טק ועוד. עוד השנה תורחב תכנית מיניות במרחב בטוח בכל שכבות הגיל ויוצע מקצוע חדש העוסק במשבר האקלים. עוד השנה לאחר הפסקה של שנתיים בצל הקורונה יחזרו תלמידי אילת לשיר במסגרת "בוקר זמר" ויחודש פרס החינוך העירוני.

מכינת קליטה לתלמידי א' ולתלמידי ז': בהמשך לתכנית המעברים והיעד העירוני של אחריותיות 15 שנתית, תפעל השנה מכינת קליטה לתלמידי א' ו-ז', שתתחיל בשבוע האחרון של חודש אוגוסט ותימשך בשבוע הראשון של שנת הלימודים. מטרת המכינה לייצר לכידות וחיבור חברתי בין התלמידים, לחברתם ולמוסד החינוכי ולאפשר להם קליטה מהירה ומיטבית. בתי הספר הכינו תכניות יצירתיות, גדושות בפעילויות בתוך ומחוץ לכותלי בתי הספר.

שחמט: תכנית השחמט שהחלה בשנה שעברה בעידוד ראש העירייה, תמשיך גם השנה לילדי גן חובה ולכיתות א'-ב'.  משחק השחמט מפתח את התחום הרגשי, החברתי והקוגניטיבי. המטרה להניח יסודות למיומנויות ולכישורי חיים כבר מגיל צעיר כתשתית להמשך הלמידה.

אנגלית בגיל הרך ובכיתות א' ב': גם השנה תקודם בעידוד ראש העירייה, הוראת האנגלית בגני החובה ובכיתות א'-ב', במטרה לחשוף את הילדים לשפה בגיל מוקדם, ולאפשר להם לשפר את השליטה בשפה האנגלית המדוברת בהמשך. תכנית זו ביחד עם תכנית תלמ"א יאפשרו מעטפת אנגלית מקדמת לילדי אילת.

תלמ"א: 11 מורים לאנגלית מצפון אמריקה ותיקים וחדשים ימשיכו לשהות בחלק מבתי הספר באילת ולעסוק בתגבור השפה האנגלית המדוברת של תלמידינו וגיוון דרכי ההוראה לצד המורים לאנגלית בבית הספר. בשעות אחר הצהריים יתנדבו בקהילה. 

לימודי המח"ר (מורשת, רוח וחברה): בשנת הלימודים הקרובה תחל בכיתה י', תכנית בתחומי המח"ר (מורשת חברה ורוח), שתכלול שני שלבים; שלב לימודי היסוד בתחומי הדעת, היסטוריה, ספרות, אזרחות, תנ"ך ומורשת, ושלב הלמידה המתקדמת, שתכלול חקר נושא עד לכתיבת עבודה מסכמת רב-תחומית. 

מקצוע לימוד חדש – משבר האקלים: על רקע משבר האקלים העולמי, תחל השנה תכנית לימודים עירונית חדשה בבתי ספר היסודיים והעל יסודיים, שתילמד בשיעור ייעודי במערכת השבועית. הלמידה תתבסס על תכנית לימודים של משרד החינוך וישולבו בה תכנים עירוניים כחלק מבחירתה של אילת על ידי האיחוד האירופי כאחת מ – 100 ערים שיהפכו להיות ערים חכמות ומאופסות פליטות גזי חממה. ערים אלה יהפכו למודל לחיקוי ע"י ערים אחרות במאמץ העולמי. התהליך ילווה על ידי היחידה לאיכות הסביבה ובמימון האיחוד האירופאי.

תכנית למיניות במרחב בטוח: תפעל בשכבות ט'-י' כחלק מחינוך מיני ולהעלאת המודעות לנושא המיניות הבריאה. במטרה לחזק את יכולת התלמיד לבטא מיניות טבעית באופן בריא ונכון להתפתחות האישית. בתכנית מתקיימת חשיפה ותכנים כגון המרחב האישי, הפרטי והציבורי, מעגלי קשר, גיל ההתבגרות חיזור, חברות, אהבה, זהות עצמית ומינית.

המשך והעמקת התכנית "הכיתה כיחידה חברתית": בהמשך ליעד העירוני של טיפוח חברת הילדים ומניעת חרמות, תורחב התכנית העירונית "הכיתה כיחידה חברתית", שתאפשר קבלת כלל התלמידים מבחינה חברתית, מניעת אלימות ובריונות פיזית וברשתות ומניעת מצבי חרם חברתי, תוך ערנות של הצוותים לרחשים החברתיים מתחת ומעל פני השטח.

ילדי אילת חוזרים לשיר: לאחר תקופת הקורונה, מתחדשת תכנית "בוקר זמר" לתלמידי ד'-ו' מבתי הספר היסודיים. תכנית של הנחלת השירה הישראלית ושירת הרבים תגיע לשיאה בכינוס משותף של כלל תלמידי היסודי.

 

תכנית המוזיאונים: התכנית פועלת שמונה שנים וכוללת ביקורים במוזיאונים במימון ובשיתוף עם רשת ישרוטל. במסגרת התכנית, יבקרו תלמידי כיתות ה' במוזיאון "פארק קארסו למדע" באר שבע. שכבת כיתות י"ב יבקרו במוזיאון "יד ושם" בירושלים. והחל מהשנה תתווסף שכבה ט', שתבקר במוזיאון ישראל בירושלים. התכנית מאפשרת לתלמיד האילתי ליהנות מביקורים בשלושה מוזיאונים חשובים ולאפשר לילדי אילת זמן תרבות למרות המרחק ממרכז הארץ.

 

מעבדת הדמיון: מעבדה שהוקמה בבית ספר "יעלים" כפיילוט, בשיתוף קרן אתנה. מעבדה זו היא צעד נוסף בחדשנות הפדגוגית המתוקשבת והינה מרחב תגליות אינטראקטיבי לבניית כישורי חיים לעתיד. המעבדה כוללת מרחב של ארבע טכנולוגיות מתקדמות שמשמשת ככיתת לימוד חדשנית כולל פינת ישיבה לשיח ודיאלוג תלמידים. למידה במרחב זה תספק לילדים למידה אפקטיבית יותר ובו בזמן תעצים ותכשיר את המורים לבניית תכני הלימוד למעבדה. לצד אלה התחדשו תלמידי "אלמוג", "ים סוף", חב"ד" ו"רבין" בחדר M21 – כיתה המעוצבת ברוח המאה ה- 21 כסביבה לימודית המעודדת חשיבה יצירתית ומעוררת השראה. בכיתות נוספו אפשרויות למידה מגוונות: פינות מחשב, פינות רכות ומקומות לעבודה קבוצתית.

 

גן-טק: תכנית הייטק לגני החובה שתפעל בשנת הלימודים תשפ"ג, בשיתוף משרד החינוך והמשרד לחדשנות, המדע והטכנולוגיה. מטרת התכנית לטפח חשיבה מיחשובית ואוריינות טכנולוגית, לפתח לומדים עצמאיים וערכי עבודת צוות. ילדי הגן יפעלו בסביבת הגן ובסביבת המחשב, ביחידים ובקבוצות, תוך פיתוח כישורים ומיומנויות דיגיטליות בסיסיות.

 

תכנית "יום אחר": תכנית העוסקת בחיבור הרצף החינוכי פורמלי ובלתי פורמלי, תוך חיזוק ופיתוח החוסן של התלמידים תוך צמצום פערים חברתיים – רגשיים. התכנית מאפשרת לתלמידים המשתתפים לנהל שיח משמעותי על נושאים בוערים מחיי היום יום שלהם, בדרך חווייתית ושונה במרחב שהוא לא בית הספר. התכנית הינה שיתוף פעולה של מינהל שח"ק ואגף הנוער ברשת המתנ"סים. בשנת תשפ"ב התכנית פעלה בכל חטה"ב בעיר, כיתות ז'-ט, סך הכל השתתפו בתכנית כ-1,970 תלמידים, בכל כיתה התקיימו שלושה מפגשים בנושאים: חברות, גמישות מחשבתית וקבלת החלטות, מנהל עצמי וניהול זמן. כל המפגשים הועברו בתוך מרכזי הנוער והמתנ"סים משעה 8:30-12:30. בשנה הקרובה ימשיכו לפעול "ימים אחרים" בבתי הספר העל יסודיים.

 

 

 

 

מחלקת מעונות יום: בהתאם להחלטת ממשלה, יעבור ניהול מעונות היום בגיל לידה עד 3 לאחריות אגף החינוך שברשות המקומית. מעונות יום מפוקחים יצטרכו לעבור בדיקת בטיחות והכשרה מקצועית של סגל הפעוטון על מנת לקבל סמל מוסד שיוכל לזכות בשכר לימוד מסובסד. לטובת העניין נערך אגף החינוך בעירייה להכשרת מחלקה בהתאם.

 

גפ"ן: תכנית לגמישות פדגוגית ניהולית חדשה, שנועדה לאפשר למנהלי בתי הספר, לקדם את יעדי החינוך באופן מיטבי, מתוך הכרות עם צורכי השטח מקרוב ומתוך כבוד למקצועיות של המנהלים. במסגרת התכנית, יוקצה התקציב ישירות לבית הספר והוא יגלם בתוכו את הניהול העצמי ותקציבים נוספים שניתנו בדרכים שונות. בנוסף יוקצה תקציב גפ"ן רשותי שיאפשר לרשות להוביל תכניות חינוכיות ברשות. הסל הבית ספרי ייתן מענים פדגוגיים ורגשיים כולל חינוך חברתי-ערכי והעשרה, מנהיגות חינוכית, קידום רווחת התלמיד, מענים לאוכלוסיות במיקוד ותשתיות בית ספריות.

 

פרס החינוך מתחדש: השנה תחזור המסורת העירונית של הענקת פרסי חינוך בטקס חגיגי לאנשי חינוך שעשייתם חדשנית ופורצת דרך ובאישיותם או בתכניות ייחודיות שהם מובילים, הם מהווים דוגמא לאיכות ומקצועיות.

 

גם בשנת הלימודים תשפ"ג, תתאפשר בחירה רחבה במקצועות לתגבור במסגרת תכניות עירוניות. ביניהם: ביולוגיה, פיסיקה, הנדסת תוכנה, מדעי החברה, תיירות ופנאי, אמנות, מדעי המחשב, ערבית, תנ"ך, מינהל וכלכלה, מחשבת ישראל, צרפתית, רוסית, ספרדית, כימיה, חינוך גופני, מדעי הים/ימאות ספינות, לימודי משפטים וביולוגיה ימית, לימודי שוק ההון, מערכות רפואיות, איראן, ביטחון ומודיעין.

 

לצד אלה ימשיכו לפעול תכניות עירוניות כמו  תכניות "אמירים", "ניצני מדע" ו"פרחי מדע" המאפשרות לתלמידים מצטיינים בבתי ספר יסודיים להרחיב את הידע בתחומי דעת שונים בנוסף לתוכנית הלימודים הרגילה, תכנית "פותחים עתיד" ומיל"ת לצמצום פערים לימודיים וחברתיים, תכנית "הנואם הצעיר" המעודדת לפתח את יכולת הביטוי, תרבות הדיבור ואמנות השכנוע באמצעות השפה, ולמידה מבוססת תנועה. בבתי הספר העל יסודיים: תכנית "דילר" לפיתוח מנהיגות בינלאומית, תכנית נט"ע לפיתוח מנהיגות טכנולוגית, תכנית "קדם עתידים" להעצמה אישית ותגבור לימודי, תכנית "פלדה כחולה" ללימודים טכנולוגיים בשיתוף חיל האוויר, תכנית לשימור המורשת הדרוזית, ומסלולי לימודים ייחודיים לכיתות ז' – ט' (בתיכון ע"ש "בגין" – מחול ופרחי רפואה. בתיכון ע"ש "גולדווטר" – מוסיקה ורות"ם (רובוטיקה). בתיכון ע"ש "רבין" – שפות ואומנות חזותית).

 

 

 

 

גם ביסודי וגם בעל יסודי ימשיכו לפעול תכנית "אפשרי בריא" לקידום אורח חיים בריא לכל שכבות הגיל, תכנית פסיכולוגיה חברתית לקידום רווחה נפשית בקרב התלמידים, תכנית "מצמיחים ברשת" לטיפול באלימות ברשת בשיתוף עם פורום ההורים העירוני, תכנית STEM ללימודי המדעים והטכנולוגיה בשיתוף פדרציית טורונטו ומגבית קנדה, הסוכנות היהודית וקרן רש"י ובהפעלת בית יציב בשיתוף בתי הספר. התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון- 360 מעלות הכוללת מספר תכניות לגילאי 6-18 ולגיל הרך.

 

אולי יעניין אותך גם