קורסים והשתלמויות

קורסים והשתלמויות

מידי שנה מלווה המחלקה לחינוך סביבתי את צוותי המורים, הגננות והמדריכים הבלתי פורמאליים הפועלים במתנ”סי העיר. בכל שנה מתמקדת המחלקה לחינוך סביבתי בנושא סביבתי נבחר אותו היא מדריכה לאורך כל השנה במטרה לבנות ולייצר שפה אחידה בקרב כל מחנכי העיר. לאורך השנים הפעילה המחלקה לחינוך סביבתי מספר השתלמויות שעסקו בתחומים הבאים:

“מהו ‘גן ירוק’? כיצד פועלים ליישום עקרונות הקיימות בגני הילדים?” “הקשר בין אמנות לסביבה” ועוד. בשנת 2010 בחר האו”ם לפעול להגברת המודעות לנושא הידלדלות המגוון הביולוגי וחשיבתו של המגוון לחיינו.

באותה השנה התקיימו שתי השלמויות בנושא לגננות ומורים. בנוסף וכחלק מרצון בתי הספר וגני הילדים להוביל נראות סביבתית במערכת החינוך התקיימו מספר סביבתיים.

בנוסף בשנת 2008 התקיימה תערוכת מתקנים, ספרים אומנות, חומרי ניקיון, כלי אוכל מתכלים ושפע של תוכניות סביבתיות שונות המיועדת לבתי הספר. מידי שנה ממשיכה מחלקת חינוך סביבתי להוביל ולקדם השתלמויות לאנשי מקצוע במטרה לסייע להם להוביל ולהטמיע ידע ועשייה סביבתית בכלל מערכת החינוך בעיר אילת.

קורסים בנושא “אמנות אקולוגית כדרך הבעה”, “וקולנוע וסביבה” שהציגה באמצעות סרטים  אקולוגיים את העשייה העולמית במגוון נושאים התקיים יום עיון עירוני שעסק בנושא “חינוך סביבתי – האתגר!”. מטרתו היתה לחשוף את העשייה החינוכית סביבתית המתקיימת ברחבי הארץ במגוון נושאים. באירוע מאת: רונה שפירא, מנהלת המחלקה לחינוך סביבתי הכשרות והשתלמויות לצוותי הוראה “תוכנית השרים” - חינוך לקיימות מאת: איריס נבו, סגנית מנהלת בית ספר עציון גבר בשנת תשע”ב התקיימה בבי”ס עציון גבר השתלמות למליאת הצוות בנושא “חינוך לקיימות כאורח חיים”.

השתלמות זו נקראת גם “תוכנית השרים” והיא התקיימה תודות לתמיכת משרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך. לצורך הפעלת ההשתלמות הקים בית הספר וועדת היגוי מקצועית שתסייע בחשיבה ובמיקוד התוכנית על פי צורכי בית הספר. ההשתלמות שהתקיימה היתה השתלמות מוסדית והתפרשה על פני 30 שעות. התוכנית כללה מפגשים קבועים של הרצאות סביבתיות חיצוניות לכלל צוות, ליווי פרטני ופדגוגי לבניית תלב”ס סביבתי–חברתי ייחודי לבית ספר, וסיור לימודי בקיבוץ לוטן שכלל התנסות מעשית בבנייה ירוקה. ההכנה להשתלמות וביצועה הובילו את בית הספר לברור מחודש של עמדותיו ותפיסותיו וברור יחסם של מורי בית הספר לנושא הסביבתי חברתי. במפגשים עסק הצוות בשאילת שאלות מהותיות תוך ניסיון לברר מהי רמת הידע של כל מורה בנושאים סביבתיים? מהו החזון הבית ספרי וכיצד צועדים אליו ? והאם אכן כולם מוכנים להתחייב לתהליך?

לאחר ברור העמדות והמצב הקיים החל צוות בית הספר לבנות ולפתח תכנית רב תחומית המשיקה לכלל תחומי הדעת בהלימה לתכניות הלימודים של משרד החינוך. כל המורים קיבלו ליווי אישי ופרטני לבירור הנושאים אותם הם בחרו להוביל ובמטרה לסייע להם לבנות תוכנית מקצועית ליישום קיימות. הנושאים שנבחרו למיקוד הם: כיתה א’: לחיות יחד עם בעלי החיים.

כיתה ב’: פחות נייר יותר דייר, כיתה ג’: מספיק לשקיות הפלסטיק.

כיתה ד’: צרכים וסביבה. כיתה ה’: אנרגיה בראש אחר.

כיתה ו’: לשמור על מגוון ביולוגי- זה לוגי. כלל כיתות בית

הספר התמקדו בנושא “מיחזור זה כל הסיפור” בהובלה של המנהיגות הצעירה, המועצה והסיירת הירוקה. התלמידים, היו שותפים ביישום התלב”ס שנבנה ולמדו את הנושאים מהיבטים שונים ואף היו צריכים לפעול ליצירת שינוי בסביבה הקרובה. בחלק מהפעילויות הקימו התלמידים דוכני הסברה ויצירה בשימוש חוזר והציגו סוגיות ופתרונות יצירתיים לבעיות סביבתיות.

לאורך השנה אפשר היה לראות שנוצרה שפה משותפת, מעורבות ויזמות חדשות של הצוות החינוכי והתלמידים.

בימים אלה הגיש בית הספר שתי יוזמות חינוכיות האחת בנושא ניצול מי המזגנים והשניה חק”ר )חיות, קשר, רשת(- תהליכי חקר בפינת החי. את סיום ההשתלמות ציין הצוות בסיור לימודי חווייתי שיתקיים כסדנת לימוד סביבתית – חברתית בקיבוץ לוטן בנושא אורח חיים מקיים.

ב”כיפה האקולוגית” מרכז גיסא תורמת לשיפור הסביבה בשל העובדה כי היא אמנות שימושית.

המודלים השונים שנבנו בכיפה האקולוגית, זימנו אליהם אמנים מכל התחומים: בניה בבוץ, מעצבים תעשייתים המתמחים בנושא שימוש חוזר, פסלים ונגרים שעיקרם הוא עיבוד עץ ופסולת משומשת ליצירה והבעה.

לאור בקשות הציבור השנה החלטתנו לפתוח שני קורסים מקצועיים העוסקים בנושא אמנות שימושית

בשימוש חוזר. הקורסים יועדו לציבור המדריכים הבלתי פורמאליים, מורים וגננות במטרה להעניק להם כלים ליישום כך שיוכלו להעביר את הידע הלאה לשאר הקהילה.

מטרתנו היתה להעניק למדריכים, מורים וגננות חשיפה לאפשרויות השונות הטמונות בעיצוב מפסולת, מאמנות קונספטואלית ועד עיצוב המוצר המובסס על שימוש חוזר בחומרי פסולת. כל מפגש מוקדש לחומר גלם אחר, כאשר מראש נבחרו תוצרים אותם ניתן לסיים במשך זמן של 45 דקות עד שעה וחצי. באופן זה יכולנו להבטיח שהפעילויות ישולבו בימי השיא בבתי הספר

ובמתנסים ובפעילות העשרה ייחודיות למורים וגננות. לקורס התקבלו מי שעמד בתנאי הסף שהם הבטחת המשתתף להעביר את הידע הלאה לקבוצות נוספות ולהרחיב את מעגל התושבים הנחשפים לאמנות השימושית המבוססת על שימוש חוזר בחומרים. כל סדרה כולל חמישה מפגשים עם אמן  תחת כותרת שונה.

הסדרת הראשונה התקיימה בהדרכתה של האמנית הסביבתית קרן מזרחי מסטודיו אאוריקה. קרן, מתמחה זה כמה שנים ביצירת אמנות שימושית ומדריכה במערכת החינוך הפורמאלית בתוכנית “אמנות מתחת לאף”. במסגרת הקורס למדו המשתתפים לעבוד עם חומרי הגלם הבאים: פלסטיק – הכנת חרוזים, מתכת – הכנת תכשיטים, נייר – הכנת ארנקים ועוד. הסדרה השנייה התקיימה בהדרכתה של מיה זילבר, מאמנת הדולפין ואמנית יוצרת החוקרת ומתמחה בחומר הגלם קרטון. במהלך הקורס “חכמת הקרטון” למדו המשתתפים להכין, חגורות מקרטון, מתקן תליה הכולל מנורה, מראה ומקום למפתחות מארגז ירקות ישן, מחזיק דיסק און קי מקרטון ועוד. מיה שאינה עוסקת

בדרך כלל בהדרכת תושבים הסכימה באופן נדיר לבוא ללמד אותנו ואנו מודים לה על כך. אנו מאמינים כי באמצעות טיפוח אסטטיקה ויופי סביבתי  המבוססים על הפיכת פסולת לאמנות ייחודית נוכל לרתום עוד ועוד אנשים להובלת שינוי סביבתי – חברתי אחרי הכל הכוח לשינוי המציאות הוא בידיים שלנו. , לחינוך סביבתי חברתי הבינו כבר לפני שנים את התמורה הטמונה באמנות שימושית המבוססת על שימוש חוזר בחומרים. במשך השנים התמסדה בכיפה האקולוגית תפיסה אומנותית שימושית הקוראת לעידוד ויצירת אמנות אומנות המבוססת מחד גיסא על חומרי גלם קיימים )מה  שמוגדר בפי העם “פסולת”( ומאידך קורסי “אמנות שימושית בשימוש חוזר  

עבור לתוכן העמוד