חינוך פורמאלי

חינוך סביבתי רב מערכתי באילת

שנת הלימודים תשע”ב נפתחה בהישג שיא מרשים למערך החינוך הסביבתי הפועל בעיר אילת מאז הוקמה היחידה האזורית. השנה, לאחר עשייה ארוכת שנים, עידוד תקשורתי נרחב ופעילות מבורכת של משרד החינוך נראה כי תנופת החינוך הסביבתי בעיצומה ולמעלה מ 120 כיתות שותפות למערך חינוך סביבתי המפעיל כ – 3800 תלמידים רק בחינוך הפורמאלי! וישנו מערך נוסף מקיף לא פחות הפועל במסגרות החינוך הבלתי פורמאליות. תוכניות החינוך הסביבתי השנה מבוססות על מחקרים

אקדמיים שערכנו בתחום, המעידים כי חינוך סביבתי מיטבי המוביל לשינוי התנהגותי חייב לשלב בין ידע  סביבתי עדכני לחוויה רגשית עם הסביבה ובסביבה ולעודד לפעילות פרו סביבתית למען הסביבה. כמו כן המחקרים מעידים כי מרכז חינוכי שידגים אורח חיים מקיים יסייע להטמיע את השינוי בקרב התלמידים והמורים. אך הדבר החשוב מכל הוא הדוגמא האישית שעל כל אחד מאיתנו לתת ביחסו והתנהגותו כלפי הסביבה.

השנה, נבחרו שישה נושאים סביבתיים מרכזיים הפועלים במערכת החינוך המקומית בהלימה לתפיסה העולמית, הארצית והמקומית – הייחודית למשאביה של אילת.

1 . פסולת, מיחזור וצרכנות נבונה: תוכנית המופעלת כחלק מהמפכה הארצית הפועלת לשינוי מערך פינוי האשפה הארצי כך שיופרד  לשני זרמים: רטוב ויבש. התוכנית מעודדת למיחזור ובעיקר לצריכה נבונה וסביבתית.

2 . אנרגיה מתחדשת: תוכנית שפותחה על ידי מחנכי האזור בהתאמה לחזון האנרגיה המתחגשת של אילת וחבל אילות הפועלת לייצור אנרגיה מתחדשת לשימוש האזור וכבסיס מחקר ארצי לפיתוח טכנולוגיות בתחום.

3 . טבע עירוני בוואדי שחמון: תוכנית הפועלת לחיזוק הקשר והמורשת לאתר הטבע העירוני בואושי שחמון. התוכנית מבוססת על מחקר של אנשי סביבה מקומיים ונכתבה ע”י, קמפוס טבע -אוניברסטית תל אביב.

4 . יחס נאות לבעלי החיים: תוכנית המעודדת הכרות עם בעלי החיים העירוניים וקוראת למעורבות

אזרחית בשמירה עליהם מתוך הבנה כי יחס נאות לבעלי החיים יסייע ליצר קשר לסביבה ולהפחית את האלימות בבתי הספר.

5 . ליווי של מועצות תלמידים למועצות ירוקות: תוכנית המסייעת להטמיע תפיסה סביבתית בשלושה

נושאים בתוכנית מועצת התלמידים הבית ספרית.

6. חסכון ושימוש מושכל במים: סיור חד פעמי בו מכירים התלמידים את מתקן ההתפלה להפקת מים

באילת, בוחנים את איכותם ולומדים על השבת מ ים לחקלאות בתהליך של מיחזור. תוכנית זו היא חלק מיוזמת תאגיד המים המקומי. הסיור הוא סיור חקר מדעי. הצלחתן של התוכניות הן ביזכות מדריכה המצויינים והמסורים של החברה להגנת הטבע, השואפים למצויינות. תוכניות העשרה אלו מובילות אותנו לקראת מערכת חינוך ירוקה יותר וסביבתית יותר כל זאת למעננו ולמען הדורות הבאים.

 

פסולת, מחזור וצרכנות נבונה

תרבות השפע של המאה ה 21- מייצרת פסולת רבה המושלכת לפח, מכבידה על מערכות איסוף הפסולת ומזהמת את האדמה, המים שאנו שותים והאוויר שאנו נושמים.

מדינת ישראל כמו מדינות העולם המערבי עושה מאמצים כבירים להקמת תשתיות להפרדת

הפסולת, לחינוך והסברה במטרה לעודד רשויות, מוסדות חינוך, ילדים והורים להפרדה במקור

והקטנת העומס על מרכזי ההטמנה. יחד עם זאת ידוע כי הפרדת פסולת, מיחזור ושימוש חוזר

אינם הפתרון הסופי. ההפרדה במקור והמיחזור הם צעד בדרך להתמודדות עם משבר הפסולת

אך הם אינם מונעים את הפגיעה בסביבה ובמשאבים תומכי החיים. לכן עלינו לחנך לצרכנות נבונה, להשתמש אך בחוכמה ומתוך מחשבה על הדורות הבאים. תהליכים שיזם בשנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה להעלאת מחירי הטמנת האשפה היו הצעד הראשון בעידוד הרשויות המקומית לפעול להפרדה במקור תוך הצבת תשתיות וקידום החינוך בקרב תושבי העיר לצד ליווי והכשרה חוויתית של

התלמידים והמורים יובילו לשינוי הן ברמת הידע והן ברמת השינוי ההתנהגותי הנדרש. הרעיון המרכזי של התוכנית הוא להעלאות את המודעות לבעיה, לדון בסכנות של משבר הפסולת ולחשוב ביחד עם התלמידים על פתרונות אפשריים אותם יוכלו ליישם במטרה לשפר את איכות הסביבה ואיכות חייהם.

תוכנית זו פועלת זו השנה החמישית ומידי שנה משתתפות בה בין 40 – 45 כיתות וגני ילדים. התוכנית הענפה משלבת בין ידע מקצועי המותאם לגיל התלמידים, חוויה עם הסביבה ובסביבה, סיור לימודי “בעקבות הזבל” בו לומדים התלמידים על מסלול האשפה מהפח הביתי לתחנת המעבר ועד לאתר ההטמנה בנמרה ) סיור זה ייחודי לעיר אילת. בסיום התוכנית מפעילים התלמידים ביחד עם המדריכים יום שיא לשאר שכבות בית הספר. במסגרת התוכנית למדו התלמידים את המושגים הבאים: משאבי הטבע, משבר הפסולת, תרבות הצריכה, טביעת הרגל האקולוגית, צריכת יתר, צרכנות נבונה, חמשת הפתרונות – לסרב, להפחית, לתקן, להשתמש שוב ולמחזר ועוד. בתוכנית הכירו התלמידים את סיפור הכחדתם של איי הפסחא חשבו ויצרו טיפים מקיימים ולסיכום השנה השתתפו בחידון שכבתי על הנושאים שנלמדו. בתי ספר שהוכיחו עצמם כשותפים פעילים ואכפתיים זכו בתגבור ההדרכה, ליווי באירועים בית ספריים נוספים ואף סיורי צ’ופר נוספים.

בתוכנית לקחו חלק 40 כיתות משכבות ג’ עד ח’ ברחבי העיר. את הכיתות הדריכו מל”ש אילת של החברה להגנת הטבע. גרעין עירוני הפועל לקידום הקיימות העירונית. לאחר חמש שנות פעילות ואלפי תלמידים שנחשפו לנושא בשנה הבאה תועמק התוכנית ותעסוק בנושא הקיימות העירונית תוך הרחבת הלימוד בנושא בעיות סביבתיות עירוניות והדרכים לפתרונם, כל זאת בהתאמה לייחודה של העיר אילת. לנושא זה וכך נולדה תוכנית חינוכית זו.

תחילתו של התהליך החינוכי הוא בהענקת ידע בו יבינו ויכירו התלמידים את המשבר הסביבתי  ומשבר הפסולת העולמי הנגרם כתוצאה מצרכנות מוגזמת המאפיינת את התרבות המערבית.

אנו מאמינים כי החינוך להעלאת מודעות פסולת, מיחזור וצרכנות נבונה מאת: נעמה פישר, מנהלת מל”ש, החברה להגנת הטבע אילת מתקדמת לעיר מקיימת 6 קידום חינוך סביבתי-חברתי וחינוך לבריאות.

מחנכים לאנרגיה מתחדשת

בשנים האחרונות מינהלת האנרגיה מתחדשת הפועלת לקידום הנושא ברמות שונות. יתרונו של האזור הוא שפע של המשאב החשוב הזמין ביותר, השמש. במקביל לחזון אזורי שגובש ובהנחיית מינהלת האנרגיה המתחדשת נכתבו תוכניות לימודיות לקידום תחום האנרגיה המתחדשת וההתייעלות האנרגתית. בכתיבת התוכניות לקחו חלק גם המחלקה לחינוך סביבתי, מומחים מקצועיים מהתחום ומורים מאילת וחבל אילות.

תוכניות חינוכיות אלו עברו התאמה והופעלו לראשונה, בכל שכבות ט’ בשלושת בתי הספר העל יסודיים ובשכבת ו’ בבית ספר מצפה ים באילת. סה”כ השתתפו בתוכנית כ 24- כיתות וכ – 720 תלמידים. במסגרת התוכנית נחשפו התלמידים לנושאים ולמושגים כגון: מהי אנרגיה? מהן מקורות אנרגיה? מי וכמה מנצל את משאבי הטבע? מהו אפקט החממה? כיצד ניתן לחסוך באנרגיה? מהם היתרונות והחסרונות של ייצור האנרגיה לסוגיה? כיצד ניתן לייצר אנרגיה ממקורות מתחדשים? ומהם הפתרונות העומדים לרשותנו לניהול מושכל של משק האנרגיה?. בנוסף השתתפו התלמידים ב”שעת כדור הארץ” שנערכת מידי שנה בעיר, להגברת המודעות לחסכון באנרגיה להתחממות הגלובלית.

בסיום התוכנית התקיים יום השיא חוויתי בו הכירו והפעילו התלמידים פתרונות יצירתיים לחיסכון באנרגיה היכולים לשמש אותם בחיי היום יום. קבוצות נבחרות מבתי הספר נבחרו להיות שגרירי האנרגיה ויצאו למסע הסברה והעברת הידע הלאה במשרדי עיריית אילת ובלשכת ראש העיר. תלמידי בית ספר תיכון ע”ש רבין אף הגיעו בתהלוכה צבעונית ועברו במשרדי העירייה והסבירו לעובדים את חשיבות הנושא וחילקו מדבקות תזכורת לכיבוי האורות והמזגנים.

תלמידי בית הספר היסודי מצפה ים הגיעו לבית ספר היסודי צאלים על מנת להעשיר את חבריהם בתוכן אותו למדו. הם העבירו שיעורים בכיתות בנושא ונתנו לתלמידים החדשים טיפים לחיסכון באנרגיה. התוכנית על אף מורכבות הנושא תימשך גם בשנה הבאה ואנו נמשיך לפעול להגברת המודעות לתחום האנרגיה המתחדשת ולהטמעת צעדים אופרטיביים להתייעלות האנרגתית הנדרשת. משבר האנרגיה ותחום האנרגיה המתחדשת צובר תאוצה ברחבי העולם. את הפוטניצאל הגלום באנרגיה המתחדשת הבינו גם באילת ובחבל אילות, שהכריזו על רצונם לפעול לעצמאות אנרגתית של האזור תוך מספר שנים. לשם כך הוקמה מחנכים לאנרגיה מתחדשת ולהתייעלות אנרגתית מאת: נעמה פישר, מנהלת מל”ש, החברה להגנת הטבע אילת מתקדמת לעיר מקיימת 6 קידום חינוך סביבתי-חברתי וחינוך לבריאות.

טבע עירוני בשמורת ואדי שחמון – תוכנית ייחודית לאילת

את חלקה הדרומי של העיר אילת חוצה ממערב למזרח נחל המכונה “ואדי שחמון”. הנחל חוצה בין שכונות מגורים מערב 6 לבין “שכונת השחמון“ החדשה ועובר בסמוך  לבית ספר תיכון ע”ש רבין. ואדי זה בשל היותו נחל ניקוז לגשמים המגיעים אחת לכמה עשרות שנים, מוגן מפני בניה ומשמש כשטח טבע פראי המכיל בתוכו אוצרות טבע רבים מהיסטוריה גיאולוגיה, שרידים ארכיאולוגיים של מסלול הנוודים דרב’ אל חאג’, בוטניקה מדברית נדירה, עולם זיאולוגי עשיר ומאפיינים אנושיים שלא ניתן להתעלם מהם. בתהליך ארוך שנמשך כמה שנים ולווה ע”י מיטב אנשי האקדמיה של אילת ובליווי עמיר בלבן, יועץ תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע ובהדרכתם וכתיבתם המקצועית של קמפוס טבע באוניברסיטת תל אביב, נכתבה תוכנית לימודים ייחודית להפיכת ואדי שחמון לשמורת טבע עירונית במטרה להגביר את המודעות לאוצרות הטבע הנמצאים ממש מתחת לאפם של תושבי העיר אילת ובכך לקרב את התושבים לואדי תוך עידודם לשמירה ושימור מאפייניו הנדירים. התוכנית החינוכית הועברה זו השנה השניה, לכ- 12 כיתות משכבות ד’ ועד ז’ מבתי הספר שונים בעיר אילת והתאפשרה תודות לתמיכת אגף החינוך בעיריית אילת.  מהו בעצם טבע עירוני ומהי חשיבותו?

טבע בעיר הנו מושג חדש בנוף התכנון המקומי. בערים רבות ברחבי אירופה ויבשת אמריקה מקצים שטחים נרחבים לשיקום ושימור מערכות אקולוגיות בגבולות העיר. יתרונם של שטחי טבע עירוני הינו רב. מעבר לעלויות האחזקה הנמוכות משמשים שטחים אלו למיתון מפגעים סביבתיים, ממצבים את דמותה של העיר וחשוב מכל מהווים תוכן לפעילות חינוך ופנאי לתושבי הערים.

בשונה משמורת טבע, באתר טבע עירוני האדם והקהילה עומדים במקום שווה למשאבי הטבע. בתכנון אתר הטבע העירוני מוקדשת תשומת לב שווה לשימור המשאבים ולפיתוח תשתיות קולטות קהל המאפשרות הנאה והבנה מרבית של המערכת הטבעית באתר. מטרתו של האתר מעבר לשימור משאבי טבע הן ליצור מקום בו ציבור רחב יכול לפגוש בקרבה למקום מגוריו את משאבי הטבע המיוחדים לעירו בצורה זמינה, זולה ומידית. אחד מעקרונות הפעולה של אתרי טבע עירוניים מתבסס על מעורבות קהילתית בכל תחומי העשייה באתר:

השתלבות במחקרים, בפעילות החינוכית, בפעילויות פנאי ואפילו אחזקת האתר עצמו.

התפשטות העיר אל המרחבים הטבעיים יצרה מספר מופעים של מערכות טבעיות עירוניות. אלו כוללות במקרים מסוימים שטחי טבע פתוחים, כואדי שחמון המהווים חלק בלתי נפרד מהעיר, אך שמורות הטבע העירוניות יכולות להיות גם פארקים ונחלים שהוקמו בהם אתרי טבע בסמוך לעיר.

תוכנית חינוכית זו “טבע עירוני בוואדי שחמון” נולדה מתוך רצון לקדם תחום סביבתי חדש זה. במסגרת התוכנית החינוכית, התלמידים השתתפו בחמישה מפגשים, שלושה מפגשים מתוכם התקיימו בשטח וואדי שחמון. במהלך הפעילות התלמידים חקרו ולמדו את הוואדי מקרוב, תוך התנסות במגוון פעילויות שאיפשרו להם להיחשף באופן ישיר לנפלאות הטבע המקומי.

בין הנושאים שנלמדו: כיצד נוצר הוואדי?, מהו סיפורם ההיסטורי של האנשים שעברו בוואדי לאורך השנים? איזו צמחייה מדברית קיימת בואדי וכיצד היא שורדת ללא מים? ומהם יחסי הגומלין המתקיימים כיום בין האדם המודרני לוואדי? התוכנית הועברה ע”י מדריכי מל”ש אילת - מרכז ללימודי שדה של החברה להגנת הטבע באילת הפועל לקידום הקיימות העירונית באילת.

את החוברת, המערכים והמצגות ניתן למצוא באתר של אוניברסיטת תל אביב קמפוס טבע: campusteva.tau.ac.il טבע עירוני בשמורת “וואדי שחמון” – תוכנית ייחודית לאילת מאת: נעמה פישר, מנהלת מל”ש, החברה להגנת הטבע.

יחס נאות לבעלי חיים – תוכנית חינוכת

“אימא, בבקשה, הוא כל כך חמוד! תראי, הוא רטוב. מצאנו אותו בגשם. הוא עוד יכול להתקרר ולמות. את תמיד אמרת שצריך לרחם, וחשבנו שאת טובה. זה לא שייך לטוב לב, זה עניין של אחריות. אין לנו תנאים לקחת כלב. הבית שלנו קטן, ואבא ואני נמצאים הרבה שעות בעבודה.”

נשמע לכם מוכר?

הציטוט לקוח מתוך ספר הילדים “מי יחנך את רודי ”שנכתב על ידי נורית זרחי. כמה מכם נתקלו בפער שבין הרצון ילדיהם לאמץ חיית מחמד לבין הבנתם כי מעשה זה דורש התחייבות, אחריות ומסוגלות להעניק לחיה את צרכיה. הסיפור “מי יחנך את רודי” עוסק בין היתר בדילמות אלו. שני האחים שמוצאים את רודי וליבם יוצא אליו רוצים לאמצו בעוד האמא רואה מעבר למתיקות של הכלב את שלל המשימות המתלוות עם אימוץ בעל חיים. בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות הציבורית ציבור לנושאים הקשורים ברווחת בעלי חיים, למניעת התעללות ונטישת בעלי חיים, חיות משוטטות וההגנה עליהם זאת במקביל לריבוי ההולך וגובר של בעלי החיים העירוניים.

תחום זה כתחומים אחרים זוהה אף הוא כתחום סביבתי בו ישנה חשיבות רבה לחינוך הילדים, ההורים והקהילה במטרה לפתח מודעות וערכים לשמירה על בעלי החיים העירוניים. מחקרים שנעשו בתחום מראים כי ככל שנקרב, נאמץ ונדאג לבעלי החיים ההולכים על ארבע נוכל להתמודד טוב יותר עם תופעות האלימות ההולכות וגאות בחברה האנושית.

אם כך ניתן לומר שהחינוך ליחס נאות לבעלי החיים הוא חלק בלתי נפרד מהחינוך הסביבתי ומהחינוך החברתי המעניק לתלמידים ידע וכלים ערכיים לאחריות חברתית, דאגה ואכפתיות לזולת המחזקים את הקשר שבין האדם לסביבה.

תוכנית חינוכית זו שהועברה לראשונה בעיר אילת התבססה על תוכנית “הרוח החיה שבחבורה” שנכתבה ע”י המשרד להגנת הסביבה ואגודת S.O.S חיות המפעילה את התוכנית בקרב יועצות ברחבי הארץ. התוכנית עברה התאמות לקהל היעד ולעיר אילת והתמקדה בעיקר ברווחת החתולים והכלבים. בתוכנית לקחו חלק 10 כיתות ב’ ו 3 כיתות ג’ מבתי הספר היסודיים בעיר. התוכנית כללה 5 מפגשים ויום שיא בנושא.

במהלך התוכנית למדו הילדים לזהות את צרכיהם, רגשותיהם, ייחודם, חשיבותם של בעלי החיים. כמו כן למדו על הקשר שבין בני האדם לחיות אלו ועל האחריות שלנו בתמונה. את הלמידה העברנו בצורה חווייתית בעזרת מצגות, סיפורים, תצפיות מחוץ לבית הספר ועוד. ביום השיא הכינו הילדים אמנה למען זכויות בעלי החיים עליה חתמו כולם וצפו בהצגה אותה העבירו מדריכי המרכז ללימודי שדה של החברה להגנת הטבע, המבוססת על הסיפור “מי יחנך את רודי”.

התוכנית מטפחת את רגשות החמלה כלפי בעליי החיים, מחזקת את הקשר עימם ומדגישה את התועלת שאנו מקבלים בקשר זה. אנו מאמינים כי בראייה לטווח הרחוק טיפוח וחיזוק ערכים אלו יפחית אלימות בקרב דור העתיד.

יחס נאות לבעלי חיים - תכנית חינוכית מאת: נעמה פישר, מנהלת מל”ש אילת, החברה להגנת הטבע אילת מתקדמת לעיר מקיימת 6 קידום חינוך סביבתי-חברתי וחינוך לבריאות

מחזור המים באילת

בשלוש השנים האחרונות בעקבות רצונו של תאגיד המים והביוב באילת “עין נטפים” לתרום לקהילה ולהגביר את המודעות לנושא הטיפול במים באילת נבנה יום סיור לימודי המתקיים במתקני תאגיד המים והביוב – המט”ש – מכון טיהור שפכים. סיור זה המלווה במהנדס התאגיד וציוותו ,מועבר ע”י מדריכי בית ספר שדה אילת ונעשה בשיתוף עם המחלקה לחינוך סביבתי של היחידה האזורית לאיכות הסביבה. מידי שנה משתתפים בתוכנית כ 24- כיתות משכבות ד’ ועד ז’ המגיעות לסיורחווייתי במט”ש. מטרת הסיור היא ללמד את התלמידים על מחזור המים באילת, מהו המסלול שהם עוברים מהים ועד להתפלה ולברז וכיצד הם חוזרים למכון טיהור השפכים ומשם מושבים חזרה להשקיית החקלאות בחבל אילות. אילת היא מעגל סגור של מים. מי השתייה מגיעים ממי ים וממי בארות מליחים העוברים התפלה, ומי הביוב של העיר מעוברים אל המט”ש, מטוהרים ומושבים להשקיית עצים גבוהים בחקלאות הערבה הדרומית. בסיור הייחודי הנבנה לתלמידי אילת ראשית מגיעים התלמידים למתקן ההתפלה “סבחה” שם הם לומדים על תהליך התפלת מי הים והפיכתם למים ראויים לשתייה. לאחר הסיור, מתקיים דיון סביב השאלה “כיצד מגיעים המים לברז?”. לאחר מכן נוסעים התלמידים אל המט”ש. במרכז לטיהור שפכים הם לומדים בצורה חוויתית הכוללת משחקים, מצגות צבעוניות וסיור לימודי המציג את השיטות לטיהור המים הם עוברים לניסוי במעבדה  שם הם בודקים את איכות המים. בסוף היום מועבר שיעור מסכם העוסק בנושא התייעלות וחיסכון במים וחשיבותם דווקא בתקופות של משבר מים. כמו כן מקבלים התלמידים טיפים שונים בנוגע לאיך לחסוך. עד כה, הסיור מקבל משובים חיוביים מאוד מהמורים והתלמידים ואנו מקווים שבשנים הבאות יותר בתי ספר יסיירו עימנו, להעלאת המודעות לחיסכון במים באילת. מחזור המים באילת: מהתפלת מים ועד השבתם לחקלאות מאת: יותם בר, מנהל בית ספר שדה אילת.

 

תוכנית "מועצות ירוקות"

השנה החליטה המחלקה לחינוך סביבתי להתחיל בתוכנית חדשה בה יוכלו בתי הספר להכשיר את הדור הבא של המנהיגים הסביבתיים. לשם כך נבנתה תוכנית להכשרת מועצות ירוקות בבתי הספר בין אם מדובר בהכשרה סביבתית למועצת התלמידים או הקמה של קבוצת חדשה שתהיה מועצה ירוקה. בשל יכולתן של המועצות להיות דוגמא ומופת למנהיגות, אחריות והובלת שינוי בחרנו השנה לעבוד עם קבוצת תלמידים נבחרת זו במטרה להניע מהלך בו התלמידים לומדים ובונים תוכנית התערבות סביבתית לשאר בית הספר, בין אם מדובר בהתאמה של תוכנית העבודה הרגילה או בבניית תוכנית סביבתית להעשרת שאר תלמידי בית הספר. השנה זכו שישה בתי ספר בהשתתפות בתוכנית ובליווי מקצועי של מועצת התלמידים הנבחרת. במסגרת התוכנית הדריכו מדריכי המל”ש את המועצות והעניקו להם סדרה של שישה מפגשים. בתי ספר שגילו עניין ויוזמה זכו לשיעורים נוספים והרחבת שיתופי הפעולה. בתחילה נדרשה כל מועצה להציג את תוכנית העבודה שלה, מתוכה נבחרו שלושה אירועים בהם תתמקד העשייה הסביבתית תוך העברת שיעורים הכוללים ידע מקדים על הנושא הנבחר ובניית פעילות שתועבר ליתר השכבות. לאחר שלב הלימוד פנו המועצות לעבודה המעשית שכללה בניית תוכנית ליישום התכנים ה”ירוקים” בפרויקטים בית ספרים קיימים, לצד יוזמות נוספות וחדשות של המועצה. הפרויקטים שנעשו בבתי הספר השונים כללו: הפנינג לכבוד “יום כדור הארץ הבינלאומי”, פורים בסימן שימוש חוזר - תחרות תחפושות ירוקות והכנתם בבית ספר, והעברת שיעורים סביבתיים בנושאים שונים על ידי חברי המועצה לכיתות נוספות בבית הספר התיכוניים. מטרתנו היתה להביא לידי יישום של לפחות שלושה אירועים סביבתיים שיתקיימו במסגרת בית הספר, לווא דווקא אירועים סביבתיים מובהקים. כך למשל נבחרה מסיבה פורים שקיבלה תפנית “ירוקה” ויום ספורט ההיתולי שנקבע הפך ליום ספורט “ירוק” ועוד.

לאור הצלחת התוכנית, היא תעבור עדכונים ותמשיך לפעול גם בשנת הלימודים הבאה. בשנה הבאה יגיעו המדריכים עם סל של אירועים מתוכם יוכלו המועצות לבחור את כיווני העשייה ולהעשיר את שאר אוכלוסיית בית הספר. כתמיד גם תוכנית זו משלבת בין ידע, חוויה ועשייה למען הקהילה הבית ספרית. הידעת? להלן רשימת מוסדות החינוך שהוסמכו בתו תקן ל”מרכז חינוכי ירוק” מטעם המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך:

2004 ־ ביה”ס עציון גבר ללימודי סביבה.

2005 ־ “גן צבר”.

2007 ־ בי”ס יסודי צאלים, ביה”ס יסודי היובל .

2008 ־ “גן שני”, “גן תמר” ומתנ”ס קולייר.

2009 ־ “גן מגן”, “גן ימית”, “גן מערב”.

2010 ־ גן “שקמה”, גן “אדום”, גן “עופרים” מבסיס עובדה בחבל אילות.

2012 ־ בי”ס מצפה ים מחכה לביקור הוועדה להסמכתו לירוק.

2013 ־ בי”ס תיכון ע”ש רבין יכנס לתהליך.

2013 ־ ביה”ס עציון גבר יכנס לתהליך ההסמכה כבית ספר ירוק מתמיד.

 

עבור לתוכן העמוד